„Teď je správný čas na jarní úklid!" nabádají malé čistírny a prádelny a s krizí bojují po svém

Současná krize vzala prádelnám a čistírnám, až na výjimky obsluhující zdravotnická zařízení, naprostou většinu zakázek. O přežití již několik týdnů hrají především malé provozy. Ty jsou nejvíce závislé na cestovním ruchu a společenském životu, které boj s koronavirem uspal a nikdo neví na jak dlouho.


Z nedávného průzkumu Asociace prádelen a čistíren vyplývá, že malé prádelny a čistírny nejčastěji hlásí propad zakázek o 80 až 90 procent. Současnému stavu se snaží přizpůsobit a tak když nejdou zakázky k nim, chodí si ony pro ně. "Spustili jsme službu 'Čistírna až k Vám domů'. Snacha s vnoučaty natočily propagační video. Již během prvních dnů po spuštění máme spoustu objednávek. Chceme tímto ukázat, že i malé firmy bez prostředků na reklamu mohou nabídnout online služby," povzbuzuje firmy v oboru spolumajitelka Prádelny a čistírny Arbela Dominika Drášilová. I ona ale přiznává, že propouštění se jim nevyhnulo, tak jako čtvrtině firem v oboru.

Se svými zaměstnanci se rozloučil i Pavel Novotný, majitel Prádelny OTS v západních Čechách, který musel svůj provoz po 27 letech uzavřít. „Z týdne na týden jsme přišli o 95 procent zakázek, protože naši zákazníci jsou hlavně z hotelového sektoru a z pohostinství. Čekal jsem na nějakou pomoc státu, ale ta nepřišla včas. Jako rodinný podnik jsme připraveni se semknout a postavit se na nohy, ale jestli se to podaří, teď nikdo neví. Spousta prádelen nepřežije." Podle průzkumu svůj provoz uzavřela třetina malých provozů do 20 zaměstnanců a téměř polovina firem do 5 zaměstnanců.

O restart trhu čištění a praní se snaží online čistírna a prádelna Cleany.cz, která staví svou službu na vyzvednutí špinavého a dovezení čistého prádla. Sama žádné čistírny a prádelny neprovozuje, ale těm existujícím nabízí zprostředkování zakázek kdekoliv v ČR skrze své webové stránky. „Na následující měsíce jsme vyčlenili finanční prostředky, které chceme investovat do marketingu tak, abychom povzbudili poptávku po službách čistíren a prádelen. Do konce dubna například zákazníkům nabízíme dopravu zdarma," vysvětluje spoluzakladatel firmy Hanuš Zvolský, který zároveň plánuje projekt, kterým by ulevil zdravotníkům a dalším lidem v první linii od praní osobního prádla. Dobročinnou aktivitou vyplňují úbytek zakázek i v brněnské Arbele. „Již měsíc zdarma pereme a dezinfikujeme roušky pro brněnskou dobrovolnickou aktivitu ‚Šijeme roušky'. Pereme roušky i pro městskou část Brno-střed, která je distribuuje seniorům, dále pro Masarykovu univerzitu a pro Českou televizi Brno," říká spolumajitelka firmy Dominika Drášilová.

Aktivitu firem v krizové době oceňuje prezidentka Asociace prádelen a čistíren Jana Puškáčová. „I když to nenahradí jejich ušlé zisky, je nesmírně povzbuzující, že firmy zůstaly aktivní a jsou připraveny pomoci," a dodává „Všem malým čistírnám a prádelnám bych doporučila, aby prodávaly dárkové poukazy určité hodnoty na svoje služby. Věřím, že řada lidí ráda podpoří čistírnu nebo prádelnu ve svojí ulici."

Širokou veřejnost nabádá k akci také spoluzakladatel online čistírny a prádelny Cleany.cz Hanuš Zvolský. „Využijme tuto dobu, která si od nás žádá, abychom trávili čas doma, a pusťme se do jarního úklidu. Nechte si vyčistit kabát nebo sako na další plesovou sezonu. Anebo si dejte vyprat závěsy či potah na sedačku, který se vám nevejde do pračky. Teď je ten správný čas. Každá sebemenší zakázka se počítá."


„Teď je správný čas na jarní úklid!" nabádají malé čistírny a prádelny a s krizí bojují po svém
Partneři
Sekretariát Asociace prádelen a čistíren